Wednesday, July 9, 2008

JAMINAN PEKERJAAN

selamat bertemu kembali.

Semalam saya berkesempatan bertemu semula dengan seorang eksekutif baru yang datang melapor diri di organisasi saya. Beliau memperkenalkan dirinya lebih dahulu kerana saya tidak mengenalinya. Tidak saya menyangka akan berjumpa dengannya dalam satu suasana yang berbeza. Kali pertama saya bertemu dengan beliau ketika beliau membuat latihan/praktikal di organisasi lama saya. Dalam perbualan dengannya, saya melontarkan satu soalan biasa yang selalunya saya kemukakan kepada teman bual saya. "apa yang menyebabkan puan memilih pekerjaan ini, sedangkan gaji di tempat lama agak tinggi sedikit ?' Beliau menjawab, "kerja di sini lebih terjamin" sambil tersenyum.
Beliau adalah antara mereka yang memilih jaminan pekerjaan lebih dari pendapatan. Namun begitu, jaminan pekerjaan bukan sahaja bermaksud kita tidak akan diberhentikan, tetapi ia mempunyai pengertian yang lebih luas. Ia sangat bergantung kepada bagaimana seseorang itu membuat penyesuaian dirinya dengan kerjanya. Saya melihat jaminan pekerjaan juga bermakna kita mempunyai simpanan mudah cair hasil dari pendapatan bulanan kita. Jaminan pekerjaan juga boleh diertikan dengan kita mempunyai kemahiran baru yang tertentu yang membolehkan kita menukar majikan atau membuka perniagaan sendiri.

No comments: