Tuesday, June 10, 2008

KEJAYAAN UNTUK APA..?

Siapakah yang mahu bersusah payah dalam hidupnya tanpa ada apa-apa tujuan...? Apakah motif seseorang melakukan sesuatu atau tidak melakukan sesuatu..? Bagi soalan yang kedua, semua orang mempunyai alasan atau motif tentang perlakuan masing-masing, sama ada sesuatu yang dibuat ataupun sebaliknya. Saya juga mempunyai motif meluangkan masa menulis sesuatu kepada anda, pembaca yang saya kenali dan mungkin ramai juga yang tidak saya kenali. Motifnya mudah, saya ingin pandangan saya diambil kira. Saya mahu pengalaman saya diteladani dan macam-macam lagi. Pendek kata saya inginkan sedikit bahagian dalam hidup anda. Tetapi jika, pandangan dan pengalaman tersebut tidak diambil kira, saya tidak juga mengalami apa-apa kerugian kerana mungkin ada orang lain yang menggunakannya. Itu adalah contoh. Begitu halnya dalam kerjaya kita. Kita mesti mempunyai motif melakukan sesuatu atau tidak melakukannya. Dalam kerjaya, saya suka perkataan motif itu kita ubahkan menjadi matlamat kerjaya. Matlamat kerjaya bermaksud, apakah yang ingin dicapai oleh seseorang pekerja dalam kehidupan kerjayanya. Yang penting juga, apakah perancangannya untuk mencapai matlamat kerjaya tersebut. APakah kesan kepada seseorang jika ia tidak mempunyai matlamat dalam kerjayanya...?

1 comment:

Unknown said...

Salam,

Lama tak menulih bang. sibuk ke?
Jgn jd blog sawang dah le..hehe