Saturday, May 10, 2008

Jadilah Pakar

Beberapa minggu lepas, saya berkesempatan meraikan sekumpulan bakal-bakal pesara. Dalam perbualan yang sempat saya mulakan, saya perhatikan mereka sememangnya ingin "betul-betul bersara". Dengan kata-kata yang mudah, mereka ingin duduk, rehat dan tidak membuat apa-apa pun. Saya terdiam sebentar dan menyambung perbualan mengenai tajuk yang lain. Dalam hati... "Emmm.. hebat sungguh mereka".
Itu adalah merupakan senario biasa yang berlaku kepada hampir semua pesara. (ia andaian saya semata-mata). Ingin berehat dan melupakan semua beban dan tekanan kerja yang dihadapi untuk satu tempoh yang lama. (saya pun akan melakukan perkara yang sama). Namun begitu, adakah mereka akan terus bersara dan berehat..? jawapannya bergantung kepada persediaan yang mereka telah lalukan. Jika anda sedang bekerja atau sedang mencari pekerjaan, saya sarankan supaya;
  1. pastikan anda mendapat kemahiran dan pengetahuan baru dengan kerjaya atau bakal kerjaya anda,
  2. pastikan bidang kerjaya dan bakal kerjaya anda akan terus relevan dan diperlukan oleh pasaran
  3. pastikan bidang kerjaya dan bakal kerjaya anda tidak menjejaskan kesihatan anda sama ada dari segi fizikal dan mental
  4. pastikan organisasi anda memberikan peluang kepada anda memajukan potensi yang anda ada
  5. pastikan pengalaman yang anda perolehi sekarang dan akan datang relevan dengan apa yang bakal anda usahakan
Jika anda memilih untuk tidak peduli dengan apa yang bakal berlaku kepada anda setelah anda bersara, saya yakin anda adalah;
SEORANG PESARA JUTAWAN

No comments: