Thursday, May 1, 2008

kemahiran mencari pekerjaan

Ketika di universiti, saya belajar tentang banyak perkara berkaitan dengan jurusan yang saya minati. Selama empat tahun rasanya terlalu lama pada ketika itu, tetapi kenangan itu masih lagi segar dalam ingatan. Saya juga melihat siswa lain pun begitu juga, senantiasa sibuk menghadiri kuliah, tutorial, membuat rujukan di perpustakaan, membaca, menaip tugasan dan pelbagai aktiviti seharian. Satu perkara penting yang sepatutnya saya pelajari, mesti saya mahir tentangnya, tetapi tidak ditawarkan oleh jabatan atau fakulti saya, ialah kemahiran mencari pekerjaan. Malah seingat saya ia pun tidak ditawarkan oleh mana-mana jabatan dan fakulti di universiti tempat saya belajar. Wah ! kalau begitu bagaimana saya boleh berada disini pada hari ini..?
Sebetulnya, kemahiran ini saya pelajari secara tidak langsung. Baru sekarang saya berasa sangat beruntung dan bernasib baik jika dibandingkan dengan kawan-kawan yang lain. Mereka sebenarnya tidak tahu tentang apa yang sebenarnya mereka perlu tahu. Bukan semasa di universiti, tetapi ketika berhadapan dengan dunia luar. Entah bagaimana saya terpilih untuk menyertai Sekretariat Pengembangan Kerjaya ( pada ketika itu saya tak tahu pun apa sebenarnya objektifnya), saya terpanggil menyertainya walaupun tidak mengetahui dengan mendalam. Di dalamnya banyak aktiviti yang telah dihadiri oleh saya disepanjang tempoh tersebut. Saya sedar bahawa pengalaman itu memang sangat berguna, ketika saya berhadapan dengan dunia pekerjaan yang mencabar.

No comments: