Thursday, May 8, 2008

kerjaya dan tekanan kerja

Sesiapapun pernah mengalaminya, saya, anda dan juga orang lain. Ia adalah sesuatu yang normal dalam mana-mana organisasi. Tidak kiralah sama ada kita merupakan pekerja bawahan, eksekutif ataupun pengurus organisasi. Ia akan mengambil bentuk mengikut posisi dan kedudukan kita dalam organisasi berkenaan. Bermacam-macam jenis tekanan berlaku dalam organisasi. Biasanya contoh ayat yang diucapkan oleh individu yang mengalami tekanan adalah;
  1. apalah boss ni.. macam tak ade orang lain..! (dalam hati)
  2. Mana dia pergi leman...? kan saya dah cakap, selesaikan dulu apa yang suruh tu..
  3. Saya tak peduli.. awak mesti habiskan laporan tu sebelum pukul 8 pagi esok.
  4. CC..! mesyuarat saya lagi 10 minit, tak nampak pemandu di bawah..?
Seorang penceramah ada mengatakan dalam satu ceramah yang saya ikuti, bahawa sedikit tekanan akan membawa kesan yang positif kepada individu. Ia boleh diandaikan sebagai tolakan untuk melakukan sesuatu. Bagaimana..? adakah anda bersetuju..?

No comments: