Wednesday, May 14, 2008

KEJAYAAN: SYARAT KETIGA

"Bagaimana anda bermula TIDAK PENTING, TETAPI YANG PALING PENTING, bagaimana anda berakhir". Ini adalah ayat yang mesti anda simpan dan amati jika anda inginkan kejayaan. Tak kira dalam apa bidang sekalipun. Yang paling utama, anda memahami perkataan-perkataan yang menjadikan ayat penguat semangat itu memberikan makna kepada hidup anda.


Jika anda bermula sebagai buruh, penjual cendol, penjual surat khabar, penarik beca, penjaga parking, pengawal keselamatan dan bermacam-macam kerjaya lagi yang tak mampu saya sebutkan disini, itu tidak mengapa. Orang yang inginkan kejayaan, tidak memikirkan kedudukan mereka sekarang, tetapi senantiasa ingin majukan diri mereka dengan bermacam-macam cara. Apapun kedudukan mereka dimata masyarakat tidak sekali-kali menjadi penghalang. Lihatlah mereka yang sudah berjaya, adakah kejayaan yang menjadi milik mereka datang ketika mereka dilahirkan..??? Sudah tentu, jawapan anda adalah TIDAK.


Walau apapun yang anda lakukan sekarang, IA TIDAK PENTING SAMA SEKALI. Jangan ambil peduli tentang bagaimana anda bermula. Rancang dan susunlah hidup dan kerjaya anda, supaya ia akan berakhir sebagaimana yang anda idam-idamkan.

No comments: