Sunday, May 4, 2008

MULAKAN DENGAN SEMANGAT BARU

Bagi sesetengah pekerja, memulakan kerja pada hari isnin adalah sesuatu yang membosankan. Lebih-lebih lagi bagi pekerja telah bekerja dalam satu tempoh yang lama. Saya pun selalu mengalami perkara yang sama pada kebanyakkan hari isnin. Rasa malas, tidak bermaya, lesu, mengantuk dan pelbagai lagi. Selalunya, "Alamak, kalaulah hari nie hari ahad, kan seronok" perkataan yang selalu hadir dalam minda saya. Lalu, pada satu pagi isnin, saya cuba untuk bertanya kembali, "disepanjang hidup saya bilakah hari isnin yang saya rasa seronok untuk memulakan sesuatu" saya mula berfikir. Yang saya dapat ingat adalah;
  1. Ketika memulakan awal sesi persekolahan
  2. Ketika memulakan persekolahan menengah
  3. Ketika ingin mendaftar diri sebagai mahasiswa
  4. Ketika menghadiri kuliah untuk kali pertama
  5. Ketika mendapat pekerjaan pertama
  6. Ketika mula memandu kereta pertama
  7. Ketika diberi tanggungjawab sebagai pengarah
  8. Ketika mempengerusikan mesyuarat
Sebetulnya, ada diantara peristiwa diatas tidak berlaku pada hari isnin. Banyak lagi peristiwa hari isnin yang saya rasa seronok, tetapi tidak dapat diingati dengan jelas. Bukan maksud tuliasan ini untuk menceritakan haris isnin yang menyeronokkan dan sebaliknya. Tetapi yang penting, ia sebetulnya bergantung bagaimana kita merancang hari isnin kita. Tips dari saya;
  1. letakkan sesuatu yang baru pada hari isnin, contohnya baju baru, kasut baru, pen baru, tugas baru dan sebagainya.
  2. letakkan sesuatu yang kita ingin sangat lakukan pada hari isnin, berjumpa kawan rapat, hadir perjumpaan yang kita tunggu-tunggu, membeli sesuatu yang kita idamkan dan sebagainya.
  3. letakkan sesuatu yang kita ingin sangat mencubanya, contohnya mencuba memandu kereta, mencuba berenang, mencuba resepi, mencuba bermain tenis dan lain-lain.
SELAMAT MENCUBA

No comments: